Opel Insignia Active
Foto deski rozdzielczej

Opel Insignia - samochód osobowy klasy średniej produkowany przez amerykański koncern General Motors pod niemiecką marką Opel od 2008 roku. Auto jest następcą modelu Vectra.

 

Pojazd po raz pierwszy został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Londynie 22 lipca 2008 roku. Konstrukcyjnie auto zostało zbudowane na płycie podłogowej GM Epsilon II. Stylistyka pojazdu nawiązuje do samochodu koncepcyjnego GTC zaprezentowanego w 2007 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie. Po raz pierwszy nazwę Insignia użyto przy prezentacji prototypu Insignia Concept podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2003 roku. Pojazd zdobył tytuł Car of the Year 2009.

 

W 2011 roku auto przeszło delikatną modernizację. Wprowadzono m.in. nowe kolory tapicerki oraz nowe wzory felg. W 2013 roku pojazd przeszedł gruntowny face lifting. Na klapie bagażnika zamontowano wąski chromowany pas znany z Opla Cascady. We wnętrzu przemodelowano deskę rozdzielczą, zegary i kierownicę, ograniczono liczbę przycisków. Wprowadzono także 8-calowy dotykowy wyświetlacz oraz w miejscu prędkościomierza kolejny mały wyświetlacz, który może pełnić różne funkcje. Z zewnątrz przeprojektowano pas przedni, zastosowano nowy grill i wzór reflektorów. Pod maskę zmodernizowanej odmiany trafiły zmodyfikowane jednostki 2.0 CTDI o mocy 120 lub 140 KM oraz 2.0 BiTurbo 195 KM, 1.8 140 KM, 1.6 SIDI 170 KM, 2.0 SIDI 250 KM. Prezentacja auta odbyła się podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie.

W tym samym roku zaprezentowano terenową odmianę modelu nazwaną Insignia Country Tourer. Model bazuje na wersji kombi pojazdu. Samochód otrzymał zwiększony o 20 mm prześwit, a pod podwoziem umieszczono specjalne płyty i wzmocnienia ochronne. Auto posiada napęd AWD stworzony przez Saababazujący na sprzęgle Haldex, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i adaptacyjne zawieszenie Opel FlexRide. Samochód napędzany jest wyłącznie turbodoładowanymi silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

W sierpniu 2013 roku zaprezentowano Insignie po liftingu w najmocniejszej wersji OPC. Samochód napędzany jest turbodoładowanym silnikiem benzynowym w układzie V6 o pojemności 2.8 l i mocy 325 KM. Przy okazji liftingu gruntownie zmodernizowano zawieszenie pojazdu.

Nazwy

Opel podczas prezentacji zapowiedział, że Insignia będzie modelem globalnym. Głównymi rynkami zbytu są Europa, Chiny oraz Ameryka Północna i Południowa. Samochód sprzedawany jest pod nazwami:

•                      Buick Regal - Stany Zjednoczone

•                      Chevrolet Vectra - Chile

•                      Opel Insignia - Europa z wyjątkiem Wielkiej Brytanii

•                      Shanghai Buick Regal - Chiny

•                      Vauxhall Insignia - Wielka Brytania

Wersje wyposażeniowe

Standardowe wyposażenie podstawowej wersji Insignia obejmuje m.in. manualną klimatyzację, automatyczną kontrolę oświetlenia, elektryczną regulację fotela kierowcy, elektrycznie sterowane przednie szyby, elektrycznie sterowane lusterka, komputer pokładowy, ISOFIX, ABS, ESP, przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne.

Opcjonalnie auto wyposażyć można w m.in. jednostrefową automatyczną klimatyzację, USB, Bluetooth, tempomat, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne opcjonalnie z systemem składania, alarm, elektrycznie sterowane tylne szyby, automatyczne sterowanie światłami, czujnik deszczu, dwustrefową klimatyzację automatyczną, sportową kierownicę i fotele, adaptacyjne zawieszenie FlexRide, obniżone zawieszenie, światła przeciwmgielne, podgrzewane przednie fotele, czujnik wilgotności, elektroniczny hamulec postojowy.

Samochód wyposażyć można także w inteligentne reflektory AFL, które oferują 9 trybów świecenia opracowane we współpracy z firmą Hella. Funkcje inteligentnych reflektorów to:

•                      światło miejskie - mniej niż 50 km/h, szerszy promień o mniejszym zasięgu pomaga kierowcy dostrzec przechodniów na skraju drogi

•                      światła strefy pieszych - między 5 a 35 km/h, obszar świecenia obu reflektorów rozszerza się o 8 procent z każdej strony

•                      światła na drogę krajową - między 50 a 100 km/h, tzw. światła mijania

•                      światło autostradowe - powyżej 100 km/h, większa moc (z 35 do 38 W) poprawia widoczności

•                      oświetlenie na złe warunki pogodowe - promień światła reflektorów skierowany jest bardziej w stronę boków drogi (w mniejszym stopniu w lewo), aby lepiej doświetlić linie na jezdni. Dla zmniejszenia ryzyka oślepienia w systemie AFL lewy reflektor ma mniejszą moc (z 35 do 32 W). O widoczność dba podniesiona moc prawego reflektora (z 35 do 38 W).

•                      doświetlenie zakrętów - "rozjaśnia" obszar po prawej lub lewej stronie auta nawet pod kątem 90 stopni. Funkcja ułatwia manewrowanie np. na nieoświetlonych dojazdówkach. Uaktywnia się kiedy samochód jedzie wolniej niż 40 km/h, a kierowca mocno skręci kierownicą lub włączy kierunkowskaz.

•                      doświetlanie zakrętów w czasie jazdy

•                      światła drogowe - zamiast świecić asymetrycznie, oświetlają pełną szerokość drogi. Ich moc również wzrosła z 35 do 38 W

•                      asystent świateł drogowych - automatycznie włącza światła drogowe dla mocniejszego oświetlenia jezdni

Auto opcjonalnie wyposażyć można także w czytnik znaków drogowych nazwany Opel-Eye: Czytnik dzięki kamerze umieszczonej pomiędzy lusterkiem wstecznym a przednią szybą pozwala na zarejestrowanie a następnie wyświetlenie na monitorze umieszczonym na desce rozdzielczej znaków drogowych.

 

OPEL INSIGNIA - OPINIA - WRAŻENIA Z JAZDY PRÓBNEJ UMIARKOWANIE BOGATO WYPOSAŻONĄ WERSJĄ (listopad 2013)